همه چیز از همه جا
به نام زیباترین زیبای عالم

                           
كشف بقایای رنگ در آرامگاه--های هخامنشی به ویژه مقبره داریوش نشان داد كل نقش برجسته داریوش به رنگ--های مختلفی مزین شده بود.
برداشت رسوب از سطح آرامگاه شاهان هخامنشی در نقش رستم به ویژه آرامگاه داریوش پرده از راز رنگی بودن این آرامگاه--ها برداشت و باعث حیرت باستان--شناسان شد. در این كشف تازه تصویری جدید از رنگ--های به كار رفته در نقش برجسته داریوش نمایان شد. این درحالی است كه در صورت عبور قطار از كنار نقش رستم احتمال ریزش این رنگ--ها وجود دارد.

"محمد تقی عطایی"، باستان--شناس و كارشناس سابق بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد با اعلام این خبر به chn گفت: «در سال 1382 زمانی كارشناسان مرمت پوسته--های آهكی ناشی از بارش باران و شره آب را از روی مقبره شاهان هخامنشی، به خصوص داریوش بزرگ برمی--داشتند متوجه شدند كه تمام سطح آرمگاه داریوش و احتمالا دیگر شاهان هخامنشی مدفون در نقش رستم رنگی بوده است.»

این مرمت--ها توسط "حسن راه ساز" از بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد و تحت پایان نامه--ای توسط "مجید ایاسی" انجام می--گرفته است.

عطایی گفت: «زمانی كه هیات مرمت متوجه این رنگ--ها می--شوند كار با حساسیت بیشتری پیش می--رود تا آن--جا كه بخش--های زیادی از این فضاهای رنگی با حجم بسیار وسیع رنگ نمایان می--شود. اما در همان زمان مستند نگاری كاملی كه شایسته-- چنین كشفی باشد انجام نگرفت و به همین دلیل خبر كشف این رنگ--ها تا امروز مسكوت مانده و هنوز تازه است.»

وی درباره رنگ--های به كار رفته در نقش رستم گفت: «درون تمام نوشته--ها میخی با رنگ لاجورد پر شده است و بیشتر نقش برجسته--ها به خصوص نقش برجسته داریوش و خود آرامگاه تماما رنگی بوده است.»

وی افزود: «مثلا ریش و سیبیل داریوش لاجوردی رنگ است. پیش از این ما درباره استفاده از رنگ لاجورد در نقش برجسته--های هخامنشی به خصوص داریوش خبر داشتیم. در تخت جمشید به جای آنكه از رنگ لاجورد برای تزئین ریش نقش برجسته داریوش استفاده شود، تمام ریش را از لاجورد ساخته-- بودند كه اكنون به علت غارت مقدونی--ها خالی مانده است.»

به گفته عطایی نقش رستم سند مهمی است كه ریش داریوش در نقاشی--ها نقش برجسته آبی بوده است.

وی از رنگ لاجورد به عنوان رنگی آیینی یاد كرد كه در دوره اسلامی هم به وفور در كاشی--كاری--های دیده می--شود.

عطایی در ادامه گفت: «موی داریوش در نقش برجسته آرامگاه--اش در نقش رستم سیاه رنگ است. داخل چشم قرمز رنگ بوده و اطراف چشم و پلك ها با سرمه سیاه رنگی كشیده شده--اند. لب و كفش--ها قرمز رنگ هستند و لباس--ها رنگ--های متنوعی دارند.»

وی با بیان این-- موضوع كه حتی برخی عناصر تخت جمشید نیز به صورت رنگی در نقش رستم نمایان است گفت: «برخی عناصر ساختمان سازی تخت جمشید مثل تیرهای سقف یا نمای ایوان--ها كه در حال حاضر اثری از آن--ها وجود ندارد، به خوبی در نقش رستم نمایان است. از آنجایی كه آرامگاه داریوش از روی ایوان--های تخت جمشید كپی شده است می--توان با شناسایی رنگ--های به كار رفته در این آرامگاه شكل تقریبا واقعی ایوان--های تخت جمشید را روی كاغذ بازسازی--های رنگی كرد.»

رنگهای به كار رفته در آرمگاه نقش رستم نشان می--دهد كه دو طرف تیرهای نگهدارنده سقف كه به دو سر گاو منتهی شده--اند رنگی هستند.-- تیرها دارای چلیپای قرمز رنگی هستند كه داخل كادرهای لاجوردی قرار گرفته--اند. با بازسازی این رنگها می--توان نمایی از ایوان--های تخت جمشید را بازسازی كرد و حتی می--توان تصور كرد كه تخت جمشید چه شكلی بوده است.

پیش از این نیز در كاوش--های دره بلاغی نیز مشخص شده بود كه دیوار--های خشتی اندود سبز رنگ داشته--اند كه احتمالا در تخت جمشید نیز از این رنگ--ها استفاده می--شده است.

عطایی با بیان این موضوع كه در حال حاضر رنگ--ها از استقامت كمی روی سنگ برخوردار هستند و شرایط جوی یا لرزه می--توان باعث تخریب آن--ها شود گفت: «از نظر حفاظتی این رنگها خیلی سست هستند زیرا تنها ماده--هایی معدنی--اند كه روی سنگ مالیده شده و با باد و باران و لرزه آن را از بین می--برد. در این میان عبور قطار می--تواند مخرب باشد.»

وی در ادامه گفت: «اولا كه قطار نباید از میان تخت جمشد و نقش رستم عبور كند چون به لحاظ قانونی مشكل دارد ولی در صورتی كه عبور كند می--تواند برای این رنگها مضر باشد.»

عطایی با تاكید بر تشكیل یك تیم مستقل جهت لرزه نگاری عبور قطار از كنار نقش رستم گفت: «این كه مسئولان راه آهن اقدام به لرزه نگاری زمین كرده--اند اصلا قبول نیست و این كار باید توسط یك تیم مستقل انجام شود پیامد--های لرزه نگاری نیز به طور كامل در اختیار كارشناسان قرار گیرد.»

كشف رنگ در آثار هخامنشی موضوع تازه نیست و تقریبا در آثار برجسته این دوره اثر رنگ كشف شده است. به صورت مورد می--توان به آثار رنگ در چندین تابوت رنگی كشف شده در آسیای صغیر اشاره كنیم كه تمامی نقش برجسته--ها رنگی بودند.

همچنین می--توان از یك تابوت چوبی در غرب آسیای صغیر اسم برد كه به نقاشی--های رنگی مزین بوده است.

این تابوت سال گذشته در یك گور هخامنشی در تركیه باز شد. دور تا دور تا دور این تابوت را با چوب بسته بودند و نقاشی شده بود. این تابوت به یكی از شاهزاده--های ساتراپی هخامنشی تعلق داشت و با وجود آنكه میراث ترك--ها محسوب نمی--شود اما آن را با دقت زیادی حفاظ كرده--اند.

عطایی یادآور شد: «از سوی دیگر به صورتی كه در گزارش--های هرتسفلد در كاوش--های باستان--شناسی تخت جمشید اشاره شده است، وقتی وی ایوان شرقی آپادانا را كاوش می--كرد در تمام سطوح این ایوان و نقش--برجسته--ها رنگی بوده است كه البته بعدا از بین رفته--اند.»

اشمیت نیز در كاوش و مطالعه روی نقش رستم آثار رنگ را دیده است ولی آن را جایی منتشر نكرد. همچنین زمانی كه ایتالیایی--ها در تخت جمشید كار می--كردند توانستند بازسازی رنگی كاملی از نقش فره ایزدی انجام دهند كه در آثار دكتر ************ به چاپ رسیده است.

عطایی در پایان یادآور شد اگر ما از آثار رنگی خوب استفاده كرده و آن--ها را مستند نگاری كنیم می--توانیم بازسازی دقیقی نیز از آن آثار داشته باشیم. درست است كه آثار رنگی پراكنده به دست می--آید اما اگر این--ها درست مستند نگاری شود می--توان یك مجسمه را به صورت رنگی و مولاژ از پا تا سر بازسازی كرد.





نوع مطلب : تاریخ ایران ، 
برچسب ها : کوروش کبیر، داریوش، هخامنشیان، رنگ آمیزی در مجسمه های هخامنشی، رنگ در دوره هخامنشی،
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 16 تیر 1389 :: نویسنده : زیباپرست


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زیباپرست
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات